Database - ZOEKEN

Genre / Voornaam / Achternaam / Levensdata / Titel / Brongegevens Bundel / Eerste Uitgave / Brongegevens MonographieFiguren mythologisch-literair / Figuren historisch / Plaatsen mythologisch / Plaatsen historisch / Abstrakta / Gebeurtenissen / Antieke Auteurs / Antieke GeschriftenGebied / Cultuurgebied / Opmerkingen / Citatenvan:
Lyrik
Pierre Hubert

Dubois

P.H.D. In den vreemde, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 26-29
Morgenlied
Het morgenlied is een motief in m.n. epigram en elegie. Vaak wordt de ochtend als vijand van de liefde voorgesteld, vgl. A.P. 5.172
bijenvergelijking Aeneis (Verg. Aen. 1.430-436 ?, 26)
MJR
Lyrik
Clara

Eggink

1906-1991
Doodenmarsch
C.E. Verzen: Vroeg en laat, Den Haag: Nijgh & Van Ditmar 1983, 26
C.E. Landinwaarts, Den Haag: A.A.M. Stols 1941, 6-7
Schim
Mythologie
De schimmen zijn die van gestorven soldaten. Het is opgenomen in de verzamelde verzen als 'Dodenmars voor Rotterdam'.
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Ballade van den gulden glimlach
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 5-11
Boreas (7), sirene (?, "Het gulden lichaam, kuis ontbloot,/lokte den triesten schipper aan" omschrijving van boegbeeld, 8), Narcissus (?, passim)
Mythologie
Gepubliceerd onder pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Drietal
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 12
Drie Gratiën (? "drietal"), Narcissus
Aanroep van de Muzen
Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
De muze voor het altaar
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 13
Muze
Poëzie als beweging te voet (? "haar tred"), dronkenschap ("O bard en muze, dronken paar"), militia amoris ("maar wat wist hij van strijd in dons,/die muzen voeren met haar bard?" "gij strijdt en mint aan eendre flank")
Poëtologie
Dichters bewegen zich vaak te voet voort, op basis van spel tussen voet en versvoet. Vgl. Ov. Tr. 1.1.16; 1.10.23; A.P. 12.53.5-6 Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Lente
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 14
Satyr
Nacht, poëzie als bloem
Poëtologie Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde De nacht is vaak het moment van poëtische productie.
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Bevrijding
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 16
Satyr
Metamorphose (? "Door wilgengrijns ontsteld")
Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Tijdelijk isolement
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 18
Tuin van de poëzie (?), poëzie als plant (?)
Poëtologie
Gedichten worden vaak vergeleken met bepaalde planten, hetgeen terug te leiden is tot Meleagers Krans, cf. AP 4.1 Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Wijn en droesem
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 19
Poëzie als plant, poëzie als wijn
Poëtologie
Gedichten worden vaak vergeleken met bepaalde planten, hetgeen terug te leiden is tot Meleagers Krans, cf. AP 4.1 Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Quinten in verschillende toonaard
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 24
Poëzie als bloem, voet als versvoet
Poëtologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Zomers vers
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 28
Voet als versvoet ("ik vond je voetenspel en trok je onder")
Poëzie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Liefde
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 32
Liefdespijl, liefde als roos
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Ontdekking
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 35
Narcissus ("een knaap lag aan de waterrand")
Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Het schrift
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 37
Poëzie als drank
Poëtologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Het beeldje
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 38
Amor
liefdespijl, bloemenkrans
Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Hendrik

Hazelhoff

1919-2004
Droom
M.D. Tijdelijk isolement, Rijswijk: A.A.M. Stols 1942, 42
Narcissus ("Mijn spiegelbeeld was ik niet meer")
Metamorphose (?)
Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Max Dendermonde
MJR
Lyrik
Nicolaas Anthonie

Donkersloot

1902-1965
Voorspel
A.v.d.A. Marathon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 3-4
nacht, poëzie als plant (?, “Hoe vind ik mij zoo dicht zoo open/Als overnacht ontbloeid?/Ik dacht het bloembed platgelopen,/De zaden uitgeroeid.”)
Muziek der sferen
Mythologie, poëtologie
Gedichten worden vaak vergeleken met bepaalde planten, hetgeen terug te leiden is tot Meleagers Krans, cf. AP 4.1 De nacht is vaak het moment van poëtische productie. Gepubliceerd onder het pseudoniem Aart van der Alm
MJR
Lyrik
Nicolaas Anthonie

Donkersloot

1902-1965
'Vermoeid van tegenspoed, geenszins gezind'
A.v.d.A. Marathon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 5
Zonnewagen
Mythologie
MJR
Lyrik
Nicolaas Anthonie

Donkersloot

1902-1965
Marathon
A.v.d.A. Marathon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 6
Hermes
Marathon?
Nachtegaal, voet als versvoet
Hermes' vleugelschoenen, marathon
Mythologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Aart van der Alm. De bundel Marathon gebruikt het verhaal van Marathon als een metapoëtisch motief: een lange afstand wordt (snel) te voet afgelegd.
MJR
Lyrik
Nicolaas Anthonie

Donkersloot

1902-1965
‘Het hart dat aan zorgen en driften’
A.v.d.A. Marathon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 13
voet als versvoet “Het [hart] gaat hier lichtvoetig verder.”
Poëtologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Aart van der Alm
MJR
Lyrik
Nicolaas Anthonie

Donkersloot

1902-1965
'Van den weg die achter mij ligt'
A.v.d.A. Marathon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 31
poëzie als beweging te voet
poëtologie
Gepubliceerd onder het pseudoniem Aart van der Alm. De bundel Marathon gebruikt het verhaal van Marathon als een metapoëtisch motief: een lange afstand wordt (snel) te voet afgelegd. Dit is het laatste gedicht van de bundel; de voeten zijn beblaard.
MJR
Lyrik
Louis Theodorus

Lehmann

1920-2012
'Tegen de rulle muren slaat het loden blad'
L.Th.L. Gedichten 1939-1998, Amsterdam: De Bezige Bij 2000, 98
L.Th.L. Schrijlings op de Horizon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 16
Poëzie als plant, poëzie als beweging te voet, voet als versvoet
poëtologie
Dichters bewegen zich vaak te voet voort, op basis van spel tussen voet en versvoet. Vgl. Ov. Tr. 1.1.16; 1.10.23; A.P. 12.53.5-6 Gedichten worden vaak vergeleken met bepaalde planten, hetgeen terug te leiden is tot Meleagers Krans, cf. AP 4.1
MJR
Lyrik
Louis Theodorus

Lehmann

1920-2012
Joachim du Bellay
L.Th.L. Gedichten 1939-1998, Amsterdam: De Bezige Bij 2000, 115
L.Th.L. Schrijlings op de Horizon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 29
zuil "geknakte zuilen", bronzen standbeeld
MJR
Lyrik
Louis Theodorus

Lehmann

1920-2012
Ballade
L.Th.L. Gedichten 1939-1998, Amsterdam: De Bezige Bij 2000, 118-119
L.Th.L. Schrijlings op de Horizon, Rijswijk: A.A.M. Stols 1941, 32-33
Nymph 'waternymphen', Bacchus, Eros
Mythologie
MJR
Lyrik
Rik

Renis (J. Stacino)

1941-?
Zangen aan Dionysos
1968
A. Welkenhuysen (1980). “Klassieke motieven in de Nederlandse letterkunde – Aanvullingen II”, Hermeneus 52, 263-270
Her
Wer ist eigentlich dieser Achill, fragte die Schildkröte und fraß weiter an ihrem Salatblatt
Arnfrid Astel
Philologische Interessen konnten nicht bedient werden.
Bertolt Brecht
Feuergefährlich ist viel. Aber nicht alles, was feuert, ist Schicksal, Unabwendbares.
Max Frisch
Ich ziehe mich zurück in das Federkleid schwebender aufsteigender Sätze
Günter Kunert
Die Moderne [kann] sich nur richtig verstehen, wenn sie sich aus der Antike versteht.
Michael Theunissen
Zuviel Abendland, Verdächtig.
Günter Eich